PokredzieBannerDlugi

KALENDARIUM

POWIEDZIELI

Zawodnicy od lat jeżdżą z niedoleczonymi urazami. Specyfika naszego sportu jest taka, że w wielu przypadkach można to zrobić bez powodowania zagrożenia. Sam to robiłem jako zawodnik i te mecze wychodziły mi różnie. Kiedy było źle, to też dochodziłem do wniosku, że nigdy więcej, ale i tak startowałem. Naprawdę nie widzę tu idealnego rozwiązania.

Mariusz Staszewski

ranna1Sporo ostatnio o Lokomotivie. Nie zawsze z sensem, ale - jak to w "sezonie ogórkowym" - coś pisać trzeba, więc pojawiają się artykuły wróżące Łotyszom albo bardzo kiepski wynik, albo wręcz przeciwnie. Żeby było weselej, bywa, że w jednym tygodniu pojawiają się obie wersje. Wojciech Dankiewicz na przykład powątpiewa na łamach SF.wp w to, by tacy liderzy jak Tarasienko czy Lahti byli w stanie pociągnąć zespół do zwycięstw. "Łotysze wyraźnie odstają od stawki" - konkluduje. Z tym odstawaniem od stawki, to bylibyśmy ostrożni. "Potęgi" z Krakowa, Gniezna czy Lublina chyba same są mniej przekonane co do bicia Łotyszy niż cytowany ekspert, a w Pile - zdaje się - mają teraz większy problem na głowie niż załamywanie rąk nad wizją wypłat po bezlitosnym punktowaniu Puodżuksa i kolegów (pamiętliwi przypomną, że ostatnio to raczej łotewska księgowa rwała włosy z głowy po meczu z Piłą). Mają bowiem ci Łotysze swój tor - prawdziwy atut. A jeszcze, nie daj Boże, znowu wyskoczy gdzieś na wyjeździe taki "plastron" Mihailovs, którego - jak na złość - sami sobie wychowali, i znowu zrobi wiatrak z miejscowych gladiatorów. Roboczo przyjmijmy więc, że nie są bez szans na utrzymanie, a dotąd spadali z ligi dość rzadko. Tzn. nigdy jeszcze nie spadli. Na szczęście na tych samych łamach pojawiło się coś jeszcze o Loko, coś ciekawszego, choć nie w temacie PLŻ, a odbudowy żużla w Estonii. "Olbrzymią pomoc oferuje także Lokomotiv Daugavpils. Wspierają nas w takich kwestiach jak pozyskanie części do motocykla oraz przygotowują dla nas silniki. Ponadto wspólnie trenujemy i przekazują nam wiedzę dotyczącą przygotowania toru. Chyba łatwiej byłoby mi powiedzieć, że robią dla nas wszystko i bardzo dziękuję Lokomotivowi za pomoc w rozwoju estońskiego żużla". Tyle Urmo Käosaar, estoński działacz, pasjonat i żużlowiec.

 

O powolnym odradzaniu się speedwaya w Estonii pisaliśmy już szerzej w 2013 roku - zainteresowanych odsyłamy do artykułu Adama Lutostańskiego Żużel na dziko: Estonia. Na kanwie wspomnianych podziękowań od estońskich zapaleńców przypomnieliśmy sobie zaś o pewnym wywiadzie, jaki znaleźliśmy pod koniec sezonu 2017 w regionalnym portalu sportowym z Dyneburga - 7sport.lv. Anatolij Zil, wiceprezes Lokomotivu, mówił w nim szczerze o długach i o wszystkim, co trapi klub, ale mówił też, i na żywym przykładzie pokazywał, na ilu frontach pracuje i ponosi koszty Lokomotiv, a na ilu - tak dla porównania - polskie kluby. I na jakie wsparcie może liczyć Lokomotiv, a na jakie polskie kluby. Szkoda, że ten wywiad nie znalazł się w polskich mediach. Dobrze, że znalazła się informacja o Estonii.

Tabasalu praceWiosenneTor w 3,5-tysięcznym Tabasalu (Estonia). Wczesnowiosenne prace. Tak się zaczyna od zera.

 

Zil o długach

"W połowie sezonu zawsze spotykaliśmy się z władzami miasta, żeby poprosić o radę, zdać raport, przedstawić obecną sytuację. Wspólnie podejmowaliśmy decyzje co do dalszych kroków. Ten sezon nie był wyjątkiem. Na początku lipca odbyła się tradycyjna wizyta służbowa u władz miasta, która skończyła się histerią na całe Daugavpils, jakoby w klubie był dług rzędu 260 tysięcy euro.

Podczas spotkania padła taka kwota jako wysokość przewidywanego długu na koniec sezonu, jeżeli przejedziemy do końca wszystkie zawody juniorskie i seniorskie w tym sezonie. W chwili rozmowy dług wynosił dwukrotnie mniej.

I nikt nie powiedział nam, że mamy przyhamować. Wręcz przeciwnie, byliśmy zachęcani do dalszych działań. Działamy więc, ale nieprzyjemna jest dla nas sama sytuacja, kiedy robi się z nas tych, którzy najwięcej wysysają z miejskiego budżetu. Owszem, żużel dostaje dotacje, ale robimy, co możemy, by się za to odwdzięczyć.

Weźmy na przykład ten rok. Na organizację turnieju Grand Prix otrzymaliśmy od państwa 150 tysięcy euro. Miasto nic nie zapłaciło. A co dostało miasto od żużla? Według umowy samym tylko sponsorom, przedstawicielom i teamom zawodników oraz FIM przekazujemy 250 biletów. Tyle same przyjechało zagranicznych turystów. To co najmniej pół tysiąca osób, które muszą spędzić w mieście co najmniej jedną noc. Ceny noclegów w hotelach zaczynają się od 60-70 euro. Tacy ludzie muszą gdzieś zjeść, niektórzy kupią pamiątki, pójdą do klubu, przejadą się taksówką. Każdy turysta zostawia w Daugavpils co najmniej 200 euro, a skoro przyjeżdża 500 osób, to do miejskiej kasy trafiło 100 tysięcy euro.

Obsługą zawodów – ochroną, akustyką, transportem medycznym i tak dalej – w trakcie sezonu także zajmują się lokalne firmy. To kwota rzędu 40 000 euro za sezon. Czyli około 180-200 tysięcy euro żużel zwraca miastu".

Lokomotiv kibice1

O budżecie

"Władze obwiniają nas o niegospodarność, kto by pomyślał. Podanie o dotację składamy w październiku, w momencie, kiedy nie mamy ani składu, ani kalendarza na kolejny sezon. W 2016 roku w lutym dowiedzieliśmy się o połączeniu lig. Zamiast 8 drużyn w lidze było 11. Trzy dodatkowe mecze na wyjeździe to kolejne 60 tysięcy euro. 

W ubiegłym roku w lidze juniorów było pięć spotkań. Szacowaliśmy, że w tym [2017 - dop. red.] wyjdzie 7-8. W kwietniu władze polskiego żużla poinformowały, że zawodów będzie 21. I jak mieliśmy to uwzględnić w planach?

W tym roku, również w związku z pogodą, frekwencja spadła w porównaniu do ubiegłego sezonu. Już straciliśmy na tym jakieś 60 tysięcy euro.

Tak zwana punktówka. Na przykład zakładamy, że zawodnik przywiezie 130 punktów w sezonie, a on jedzie tak, że przywozi znacznie więcej niż planowaliśmy. Co robić? Mamy mu może powiedzieć: dość, plan wykonany, starczy tego dobrego? Właśnie dlatego w połowie sezonu zwracamy się do władz miasta, żeby przedyskutować sytuację i wprowadzić niezbędne korekty do naszych planów.

Nigdy nie prosiliśmy miasta o pieniądze. Prosimy o znalezienie sponsorów strategicznych dzięki wstawiennictwu polityków, ponieważ dla nas nie każde drzwi są otwarte".


O stranieri

"Dużo się spekuluje o zawodnikach zagranicznych. Dwa lata temu jeszcze nie mieliśmy takich juniorów jak teraz. Wychowanie juniora to nie pstryknięcie palcami. Potrzebowaliśmy obcokrajowców. Lindbaecka i Lindgrena pozyskaliśmy za sensowne pieniądze. Oni wtedy mieli spadek formy, szukali pracodawcy. Dzięki pierwszemu zwycięstwu w Nice Lidze otworzyły się przed nami drzwi do polskiej ligi juniorów, i duża w tym zasługa obcokrajowców.

Wynagrodzenie żużlowca składa się z dwóch części. Jest kwota za podpis – pieniądze, za które zawodnik przygotowuje się do sezonu, opłaca sprzęt, wyposażenie i tak dalej. Druga część to kwota za zdobyte punkty. Za jeden punkt w naszej lidze płaci się maksymalnie 280 euro, to ograniczenie wprowadzone przez regulamin polskiej pierwszej ligi. Każdy żużlowiec ma w kontrakcie wpisaną ustaloną kwotę. Bawi mnie, kiedy ludzie mówią o tysiącu euro za punkt. Takie pieniądze płacą w Ekstralidze, a i to tylko najlepszym. Za tę "punktówkę" znowuż zawodnik musi opłacić konserwację sprzętu w trakcie trwania sezonu i funkcjonowanie zaplecza logistycznego, zapłacić mechanikom, podatki, a potem przeżyć jeszcze pół roku przerwy międzysezonowej".

Lokomotiv2015

 

O juniorach

"Juniorzy kosztują. W ciągu sezonu aktywny junior kosztuje klub co najmniej 10 tysięcy euro. Wiele polskich klubów nie przejmuje się szkoleniem i nie ma swoich szkółek. W Polsce jest kilka klubów, które w ogóle nie pracują z młodzieżą, biorą "obcych", którzy od razu dają punkty. Ale przecież młodzież to nasza przyszłość. Za nasze pieniądze działamy jednocześnie na czterech frontach – zawody międzynarodowe w ramach reprezentacji Łotwy, polska liga, polska juniorska liga, szkółka. Polskie kluby taki budżet jak nasz mają wyłącznie na zawody ligowe.

W naszym klubie pracuje 9 osób. Roczny budżet na ich pensje wynosi około 35 tysięcy euro [czyli średnio ok. 1350 zł miesięcznie na 1 osobę - dop. red.].

Mamy chrapkę na zwycięstwa na arenie międzynarodowej. Tegoroczny Drużynowy Puchar Świata pokazał, że wkrótce będziemy mogli myśleć o medalach – trzy lata temu nawet o tym nie marzyliśmy.

Z tego systemu nie można pozbyć się żadnej składowej. Pozostawienie klubu bez własnych juniorów to rozwiązanie na krótką metę. Nie możemy też myśleć o zostawieniu samych młodzieżowców i zrezygnowaniu z seniorskiej drużyny. Ci chłopcy na początku sezonu marzyli o trafieniu do składu Lokomotivu, a dziś zabierają punkty poważnym zawodnikom. Mam nadzieję, że w przyszłości Lokomotiv będzie jeździć swoim składem w stu procentach.

Loko juniorzy2017

 

Szanujmy się nawzajem

"Przykro mi słyszeć wypowiedzi niektórych mieszkańców Daugavpils typu: to niech za żużel płacą kibice. Kibice przychodzący na wszystkie mecze w ciągu sezonu dają klubowi około 100 tysięcy euro. Dla naszego miasta to ogromne pieniądze.

Proszę powiedzieć, czy kibice innych dyscyplin są gotowi wspierać swoje ukochane kluby takimi kwotami? Też mieszkam w Daugavpils, ale ani razu nie byłem na siatkówce, nie interesują mnie też wystawy w Centrum Marka Rothko. I co? Mam krzyczeć, że w takim razie nie chcę płacić za Centrum Rothko albo za siatkówkę? To absurd.

Szanuję wszystkie dyscypliny sportowe i ich rozwój w naszym mieście. Siatkówkę też. Zdaję sobie sprawę, że Centrum Rothko promuje Daugavpils na całym świecie. Ale żużel robi dokładnie to samo! Mieszkańcy naszego miasta powinni ze zrozumieniem i szacunkiem odnosić się do zainteresowań innych, wtedy i całe miasto będzie mieć większe perspektywy rozwoju".


* * *

Podsumujmy. Jeden I-ligowy klub, w dodatku sam zmagający się z finansowymi problemami, wynikłymi - pamiętamy - m.in. stąd, że dwukrotnie po wygraniu ligi zablokowano im możliwość awansu, co zniechęciło dużych sponsorów, najlepszych zawodników oraz część kibiców. Mają na utrzymaniu: drużynę w Nice PLŻ, drużynę młodzieżowców, szkółkę i szkolenie własnego narybku na poziomie rzadko spotykanym w Polsce, ekipę narodową w DPŚ (bo Łotwa w DPŚ to de facto Lokomotiv). Do tego jeszcze organizację rundy Grand Prix. I nie dostają, jak kilku naszych ligowców, milionów z miejskiej kasy. Raczej dostają 5-10 razy mniej. "W wolnych chwilach" pomagają jeszcze zapaleńcom z sąsiedniego kraju...  "Łatwiej powiedzieć, czego Loko dla nas nie robi" - mówią wdzięczni Estończycy.

A co dla żużla w Estonii robi FIM? Co robi UEM? Co dla żużlowych "kopciuszków" robi PZM ze swoją "najlepszą ligą świata"? Pewnie odpowiedź brzmi: nie musi nic robić. Lokomotiv też nie musi.

Jakub Horbaczewski
Tłumaczenie: Joanna Krystyna Radosz

PS. A może FIM zamiast organizować kosztowne bale i konferencje, na których po raz setny padną słowa o trosce o żużel w tych słabszych krajach, powinien dofinansowywać co roku Łotyszy, którzy nie organizują konferencji, a działają realnie i realnie pomagają?

Korzystanie z linków socialshare lub dodanie komentarza na stronie jednoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych podanych podczas kontaktu email zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych. Podanie danych jest dobrowolne. Administratorem podanych przez Pana/Panią danych osobowych jest właściciel strony Jakub Horbaczewski . Pana/Pani dane będą przetwarzane w celach związanych z udzieleniem odpowiedzi, przedstawieniem oferty usług oraz w celach statystycznych zgodnie z polityką prywatności. Przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.

KALENDARIUM

POWIEDZIELI

Zawodnicy od lat jeżdżą z niedoleczonymi urazami. Specyfika naszego sportu jest taka, że w wielu przypadkach można to zrobić bez powodowania zagrożenia. Sam to robiłem jako zawodnik i te mecze wychodziły mi różnie. Kiedy było źle, to też dochodziłem do wniosku, że nigdy więcej, ale i tak startowałem. Naprawdę nie widzę tu idealnego rozwiązania.

Mariusz Staszewski

Odwiedź nasze social media

fb ikonkaX ikonkaInstagram ikonka

Typer 2025 - zmierz się z najlepszymi!

NAJBLIŻSZE ZAWODY W TV

 PGE Ekstraliga 2025
1. Orlen Oil Motor Lublin  11 24 +184
2. Betard Sparta Wrocław  11 20 +103
3. PRES Grupa Deweloperska
 10 17 +54
4. Stelmet Falubaz  11 15 -38
5. ZOOLeszcz GKM Grudziądz  11  9 -10
6. Krono-Plast Włókniarz  10  7 -21
7. Stal Gorzów  11  5 -117
8. Innpro ROW Rybnik
 11  4 -155
 Metalkas 2. Ekstraliga 2025
1. Abramczyk Polonia
 11  22 +142
2. FOGO Unia Leszno  10  21 +162
3. Cellfast Wilki Krosno  11  16 +49
4. Texom Stal Rzeszów  11  15 -11
5. Hunters PSŻ
  9   8 -52
6. H.Skrzydlewska Orzeł Łódź
 10   5 -99
7. Autona Unia Tarnów  10   5 -91
8. Moonfin Malesa Ostrów  10   3 -100
Krajowa Liga Żużlowa 2025
1. Ultrapur Start Gniezno
 8  16 +93
2. Wybrzeże Gdańsk
 8
 16 +86
3. Pronergy Polonia Piła  9
 14 +58
4. Optibet Lokomotiv  9
 12 +1
5. Trans MF Landshut Devils  9  8 -34
6. Speedway Kraków  10  4 -160
7. OK Kolejarz Opole  9 2 -144

Klasyfikacja SGP 2025 (po 7/10 rund)

1.   Bartosz Zmarzlik
131
2.   Brady Kurtz
122
3.   Fredrik Lindgren
99
4.   Daniel Bewley 97
5.   Jack Holder 86
6. Łotwa duża  Andrzej Lebiediew 59
7.   Max Fricke
59
8.   Robert Lambert 57
9.   Dominik Kubera 51
10. Czechy duzaFlaga  Jan Kvěch 49
11. Mikkel Michelsen 48
12. Anders Thomsen
45
13. Jason Doyle
39
14. Martin Vaculík 39
15. flaga niemiec Kai Huckenbeck 32
16. Leon Madsen 16

PARTNERZY

kibic-zuzla logozuzlowefotki-logo
WszystkoCzarne blog

Pomóż kontuzjowanym

KamilCieślar
DW43